Hva er Moss uten papirfabrikken til M. Peterson & Søn?
Da Moss fikk bystatus i 1720 var det allerede lagt planer for jernverksindustri i byen. M. Peterson & Søn startet papirfabrikken på Verket i 1875 som ble en hjørnesteinsbedrift. Her var det aktivitet frem til nedleggelsen i 2012. Dette tvang frem et behov for nytenkning. Hva skulle det bli i industriparken som hadde vært stengt for allmennheten?
Da Höegh Eiendom kjøpte hele papirfabrikken til M. Peterson & Søn med tilhørende skog og eiendommer i 2006, var det både skepsis og optimisme å spore i den lokale debatten. Höegh Eiendoms investering i Moss var et av selskapets største noensinne, og med dette fulgte det ambisjoner om å utvikle et område med mer enn boliger og næringseiendom. Höegh Eiendom ønsket å sette Verket og Moss på kartet ved å skape en ny bydel med hotell, et boblende kulturliv, matopplevelser, og byrom som oppleves som åpne og inkluderende. Og en egen bystrand, da. Eller en riviera, om du vil. M. Peterson & Søn hadde en evigvarende leiekontrakt på Verket, men da de gikk konkurs i april 2012 startet arbeidet med å bygge bydelen på nytt.
En ny riviera i nabolaget
På samme måte som bydelen, som nå heter Verket, representerer noe nytt for byen Moss, er det like åpenbart at Hotel Riviera er noe ganske annet enn de typiske kurs- og konferansehotellene. Det nye hotellet åpnet i 2023 og ligger ytterst på Verket med strand og bypark rett utenfor. Interiøret er inspirert av den tradisjonelle europeiske rivieraen og Miami. Dette er ifølge general manager på hotellet, Petter Wilhelmsen, ikke tilfeldig.
– På Hotel Riviera vil vi tilby noe man aldri har sett før, i hvert fall ikke i Norge. Basert på responsen fra gjestene, så virker det som vi har klart å skape en opplevelse av noe helt annerledes, en pause fra det hverdagslige, en overraskelse du ikke visste at du trengte. Det finnes ingen fjordhotell som ligner på Hotel Riviera, forteller han.
Interiøret har en lys palett og er gjennomført i alt fra restauranten til rommene. Møterommene har fått navn etter nordmenns feriefavoritter, som blant andre Saint-Tropez og Miami. Sammen skaper interiøret og detaljene en helhet som får deg til å glemme at du er i Moss. Hotel Riviera strekker strikken så langt i sin utførelse, at mange har vært spente på mottakelsen, spesielt hos sine egne, de ofte jordnære mossingene.
– Vi ønsket å utfordre den lokale janteloven litt. Tørre litt mer. Derfor er det ekstra hyggelig å se at en stor andel lokale gjester har funnet veien hit allerede, at de er nysgjerrige på hotellet og unner seg en «staycation» på vårt hotell. Å være turist i egen by kan være ganske fint, sier Petter Wilhelmsen.
Rivierafølelsen midt på vinteren
Ved første øyekast vil nok de fleste tenke at Hotel Riviera er en typisk sommerdestinasjon, men har skal det være aktivitet hele året. Hit skal du kunne komme når som helst og få følelsen av å være vesentlig lenger syd enn Moss. For å lykkes med dette er det blant annet en stor spaavdeling i toppetasjen med innendørs- og utendørsbasseng, og palmer på uteområdet til restauranten. På hotellets tak er det plassert et enormt skilt med teksten «Riviera», godt synlig for alle gjestene.
Nå går hotellet inn i sin første vintersesong, men skal vi tro Petter, virker det lovende.
– Etter en sommer med mye oppmerksomhet hvor vi nøt godt av nyhetens interesse, er det veldig betryggende å se at særlig næringslivet har fortsatt å ta hotellet i bruk utover høsten. Her skal man få rivierafølelsen året rundt, og jeg tror nettopp det er nøkkelen til å sikre besøk også i vinterhalvåret, forteller han.
Ikke nødvendigvis motsetninger
Turisme og bærekraft er vanskelig å kombinere, men nettopp derfor har det vært en ambisjon å få til dette på Verket. Selv om området har en rik industrihistorie er det ikke en følelse av turistindustri på Hotel Riviera, men opplevelsen av kortreist, bærekraftig turisme. Jennifer Lamson er bærekraftansvarlig i Höegh Eiendom, og har vært en del av teamet som har utforsket alle muligheter rundt hvordan Hotel Riviera skal bli en destinasjon man kan besøke med god samvittighet.
– Hotel Riviera skal ikke bare imponere i det ytre, det man lett får øye på. Ambisjonen vår har vært å skape et hotell som er like imponerende i sin tekniske utførelse. Vi ønsket å skape et energieffektivt hotell, et hotell som ivaretar den bevisste borgers behov for å skape så lite miljøavtrykk som mulig.
Videre forteller Jennifer om miljøsertifiseringen Höegh Eiendom har brukt og resultatet dette har gitt:
– Vi har strukket oss langt, og aktivt brukt miljøsertifiseringen BREEAM NOR med høyeste energikarakter, grønn A. Det har vi klart ved å sørge for en god bygningskropp, og energiløsninger med varmepumpe og gjenvinning av varme fra spillvann. Hotel Riviera oppnådde BREEAM NOR «Very Good», som betyr at hotellet har ekstra gode kvaliteter, som godt inneklima og lavere klimagassutslipp, sier Jennifer Lamson. Se denne videoen hvor Jennifer forteller mer om vårt bærekraftsarbeid.
Bærekraftig turisme har en adresse
Etter pandemien hadde man kanskje ventet å se at vi nordmenn endret reisevanene våre, men det virker ikke å være tilfellet. Nordmenns reiselyst synes å være større enn noensinne, men hvor bærekraftig er det egentlig?
– Alle trenger avkobling, en ferie for å lade batteriene, skape minner og nye erfaringer sammen med andre. Vi skal ikke ha dårlig samvittighet for det, men jeg tror vi alle kan se på forbrukervanene våre og se om det er noe vi kan gjøre for å redusere vår påvirkning på klimaet. Et slikt valg er kanskje å velge den aller nærmeste rivieraen neste gang du trenger en opplevelse litt utenom det vanlige? Bærekraftig turisme har en ny adresse – på Verket i Moss. Velkommen til Hotel Riviera, avslutter Petter Wilhelmsen.